måndag 7 januari 2008

Nu var det länge sedan.

Ja det var faktiskt över en månad sen. Man kan säga att jag har varit helt tom i både kropp och själ. Men nu tror jag att jag ska kunna peta in lite bilder igen. '
Nu är det bara julbilder.Å det är vi väl lite trötta på, eller hur! Dess utom är dom inte nå snygga heller. Men ni får nog lov att stå ut. Jag vill att ni särskilt ska kolla in en röd gris med fyra ljus på ryggen. Här hemma kallar vi den för den "sagerska grisen" mer om den snart

Här är iallafall en julklapp. En VIT stege. Ni kan förstå att paketet var väldigt intressant, jag har varit väldigt nyfiken. Det är sonen som köpt den till mej. 5 år och redan koll på va det ska vara för julklappar. Av dottern fick jag en VIT tidnings... hm .... grej. man har tidningar i den och så finns det fack på sidan för tv kontrollen, perfekt till mej och jätte fin. Dom vet vad mamma gillar. Vitt vitt vitt! mina ungar!
Här är min nya hylla. Bilden är väl inte den bästa. Jag kom på att jag nog var tvungen att ha en bredare hylla i köket, brevid kökssoffan fanns en tom vägg. Så vad gör man? Jo jag ringde till min bonsuspappa (?) mammas man alltså. Å frågade om han hade nån bräda. Jag kollade med mamma först för hon har lite koll på lagret :) Jo han hade en gammal bred bräda! åh så fin! Gammal tapet och limfäg på ena sidan. Fick jag ta bort. men jag målade hela härligheten. Först fick G plocka fram sågen och så stod vi ute i snöfallet och blåsten och sågade gammal bräda. Den var mer än 40 cm bred, nu fick den bli ca 30. Tur man har en extra pappa. Å det är ju tur att han hajjar va bråttom man har när man väl kommit på nåt!
Jag vart iallafall väldigt nöjd med hyllan. Mer bilder kommer sen. Det är dags att pynta om den nu efter jul. Ska nog sätta dit några ankarkrokar också
Så, här kommer den sagerska grisen. Det är den stora som heter så. Den lilla är inte döpt. Den sagerska grisen har sitt ursprung i det sagerska palatset. Hur den hamnat i vår ägo är en annan historia.

Iallafall så åkte jag och sambon bil. På radion var det ett program om julpynt osv. Den aktuella frågan just nu var: Vilket julgranspynt är du? Konstig fråga tänkte jag, men jag frågade iallafall sambon vilket pynt han var. Svaret kom lika snabbt som självklart: Toppstjärnan! Vilket är jag då? Frågade jag ,och tänkte att jag kanske var en liten gullig ängel eller så. Glittret möjligtvis. Men svaret var: Den sagerska grisen! Det är romantik det! Sambon förklarade sej sen med att : Ja men det är ju det finaste vi har (eller hur!) Ha ha, många skratt har det iallafall blivit åt det svaret!
Här kommer granen

Den ser lite gles ut. Jag hade tänkt riva lite lakan och knyta rosetter i granen, det är så fint tycker jag. Men jag kan inte se en enda rosett. Kan ni?

Försöker byta ut de traditionella kulorna mot lite mysigare kulor. Köper några pynt varje år. Var in på Plantagen i helgen och där låg det en så fin och ensam liten kula, eller det var mer i form som en kotte. Men inte köpte jag den heller! Konstiga jag. Nu ligger den nog fortfarande kvar där bland ljusen och är ensam, och söt. Vill ha!!!


Änglen och hjärtängeln är nya för iår. Sonen blev plötsligt inspirerad och gjorde eget pynt till granen. Han tog resterna av julfrimärkena och klistrade på vita silkes bitar på den. Jätte fint (fast postens logga ville jag lägga neråt) Jag ser ingen på fotografierna. Hur kunde jag missa dom!
Tomtar och grytlappar, kvar från min butik. Det är kul när man hittar saker man glömt att man hade i butiken. Fast jag måste erkänna att det är mycket jag undrar varför jag inte tog hem. Mycket zink tex. Nåja det är ju ingen ide att gråta över spilld mjölk. Men jag undrar hur jag tänkte, fömodligen var det en ekonomisk fråga, hi hi.
En överförfriskad hyacint!
Dimmiga saker. Stjärnan faktiskt från butiken.
Stenarna från min och dotterns greklandsresa i höstas.
Här undrar jag hur jag tänkte! Jag skulle ju fota den fina lådan med stjärnorna i.
Men jag vet inte va det blev. Av lådan nästan inget!

Här är gardinerna jag och svärmor sytt.
Av gamla lakan. De blev jätte fint tycker jag. organsa banden svämmar över :)

Oj här var det slut på bilderna. Nu när allt är som vanligt igen. Barnen i skola och på dagis och mannen på jobbet. Då ska jag ta och städa ut julen ordentligt. Sen ska jag nog flytta runt lite på grejerna. Svärmor har förresten snickrat jätte fina fönsterluckor till mej. De ska ni få se snart! Hon kan allt, min sväris. Ha det gott till nästa gång! Kramar och förresten! TACK för kommentaren jag blir såå glad!
Kram igen. Sov gott

3 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, vilket mysigt hem du har!!! Och från Dalarna du med? Vi börjar bli ett gäng nu, tack för ditt besök hos mej, så jag fann dig! Läcker stege du fick!! Mari.

Engsroom sa...

Här en till från Dala ligan!
Tack för din titt hos mig, och din kommentar spännande med ytterligare en ny blogg att läsa.
Härlig historia om pyntet och grisen och jag kan avslöja att jag har en av den lilla sorten hemma.
Undrar vad man skulle vara för pynt själv får tänkas på.
Ha det så bra!
Ella

Anonym sa...

Men hej på dig Anna!!
Vad kul att du är tillbaka... har liksom längtat lite efter dig.

Hoppas att du känner dig piggare...
Vad fint du har det och vilka kanon snygga gardiner du och Maria har sytt (sådana vill jag också ha)

Kram på dig
Pernilla

PS. Nu har jag länkat till dig